- Басты ақпарат
- 20 Қаңтар, 2015
МОДЕРНИЗМ… ПОСТМОДЕРНИЗМ… ОДАН КЕЙІН ҚАНДАЙ… ИЗМ?!

Бүгін «Қазақ газеттері» медиахолдингіне қарасты «Ақиқат» қоғамдық-саяси журналының бас редакторы, М.Мақатаев сыйлығының иегері, белгілі ақын Аманхан Әлімұлы 63 жасқа толып отыр. Пайғамбар жасына жеткен құрметті әріптесімізге мықты денсаулық, шығармашылық табыстар тілей отырып, осы күнге дейін мерзімді баспасөз беттерінде жарық көрген өткір мақалаларының бір парасын оқырман назарына ұсынамыз.
МОДЕРНИЗМ… ПОСТМОДЕРНИЗМ… ОДАН КЕЙІН ҚАНДАЙ… ИЗМ?!
Осы біз «измнен» жалыққан жоқпыз ба? Тексіз, топырақта өсіп-өніп, тамыр жаймаған жаңашылдық кімді ұшпаққа шығарған. Талант таусылып, шығармашылық мүмкіндік сарқылған кезде сөзбен ойнау басталады. Сөйтіп, дәстүрді жоққа шығаратын құйтырқы «измдер» бой көтереді. Олардың жаны сірі. Әр ғасырда көктен түскен дәстүрлі жеті өнерді күйрету үшін барын салып-ақ бағады. Бірақ, өкінішке орай, дәстүр қашанда да дәстүрлігін көрсеткен.
Мұны айтып отырғаным, газеттің өткен санындағы Әлия мен Әуезханның сұхбаттарын барынша мұқият оқып шығып, осындай ойға келдім. Сосын байқағаным, олардың басты кемшіліктері, көтерген мәселелерін өздерінің қансіңді ой-жүйе, болмыс-бітімімен емес, жүре келе сырттан телініп, бойсіңді болған пікір-пайымдарымен (оларды кітапшылдар дейді) «толғайды». Яғни, бұл – дәстүрді жоққа шығаратын табанының бүрі, нық тірері жоқ космополиттік бағыт-бағдар. Иә, әдебиетте, жалпы өнерде әртүрлі ағымның болғаны дұрыс. Бірақ, ол дәстүрден, топырақтан қол үзбесе керек. Әлемдік деңгей, талап-тілекке қазақ өнерінің қай-қайсы да жасарып, жаңарған, жаңа тұрпаттағы өзіндік ұлттық дәстүр, болмыс-бітімімен жауап бергені жөн. Ал, кез келген жетекке ілесіп, кез келген пошым-порым, кез келген болмыста көрініс беретін «хамелеон» кейіпте көріну өсіп-өнген әдебиет пен өнерге, мәдениетке, айта берді философияға да жараспайды. Міне, Әлия мен Әуезханның басты кемшіліктері соны біліп, түсінбейтіндіктері, түсінсе де нигилистікке басып мойындамауы дер едім. Біріншіден, сұхбат басқа тілден аударылғандай әсер қалдырып, күңгірт те көмескі сөйлемдерден аяқ алып жүргісіздей күй кештіреді. Сонан соң, сырттан телінген терминдерден де көз тұнады. Енді бір таңғалдыратыны Әуезханның жан мен тән жөніндегі «солшыл» философиясы мен «тақырыпты – эпикалық сананың жемісі» деуі, сондай-ақ, сөз бостандығын со «шикізат» күйінде қабылдауы, оның либерализмнің «балалық» ауруынан әлі арылмағанын көрсетеді. Ал, қазақтың қара өлеңі мен тарихи романын талқылау барысындағы кемсітіп-кекетуге құрылған пікірі – оны барды жоққа шығаратын нигилист екеніне тағы көз жеткізеді. Әуезхан өзі мансұқ етіп отырған жайларды зерттеп-зерделемей, олардың қатпар-қатпар құпияларына үңіліп пікір айтпайды. Әйтпесе, қазақтың қара өлеңіндегі философиялық ой-тұжырымдар данышпан Конфуций секілді тұлғалардың айтып, жазып қалдырғандарынан бір де кем емес. Әуезхан «Өнер артефактық негізден суырыпсалмалық болмысқа көшіп барады» дейді. Осындағы артефакт термині (лат. арте – жасанды, факт – жасалынған. – А.Ә.) биологиялық объектілер қатынасындағы процестер жағдайында пайдаланатын термин. Оны әдеби-мәдени қатынастағы айналымға түсіру дұрыс-ақ делік. Сонда, Әуезханша түсінсек, өнер жасанды жасалынған негізден… ары суырыпсалмалық болмысқа көшкені ме? Онда оның өнер атанып, зерде қалыптастыратын ұлағаты қайсы? Өнер жасанды жасалынса несі өнер?! Не деген кереғар, мағынасыздық. Енді бірде, ол «жазба сөз өнері, әдебиет… интеллектуалды жанрлар алдында кенжелеп қалған сыңайы бар» дейді. Оның пайымдауынша, әдебиет, сөз өнері кино, көркем авангард, философия, мәдениеттану сынды визуалды жанрлардан кенже қалыпты-мыс. Бұл әбден таптаурын болған, сонау 20 – 30 жылдары Батыс, айта берді, іргеміздегі орыс өнерінің зиялыларынан қалған талас-тартыс. Біздің қазіргі ұққанымыз, сонау әлімсақтан әдебиет пен сөз өнерінің ешқандай, ешнәрседен, ешқашан кенже қалмай, со Әуезхан секілді күстанаушылары болғанымен, мәңгілік болып келе жатқаны. Міне, осы тұста оның тағы бір қателесетін жайы – Батыста кітап пен ақыл-парасаттың құны, ол айтқандай, әлі түсе қоймағандығы. Сұхбат алушы Әлия «дәстүрді қорғау» жолында «өзгеше ойлайтын қарсыласының» мұрнын бет етуден шаршамау әдеби ортаның көркемдік-эстетикалық ыңғайдағы пікірталастарға дайын еместігін көрсетеді» дейді. біріншіден, дәстүр ешқандай қорғауды талап етпейді. Әйтпесе, орыс әдебиеті мен мәдениетінде өздерін жаңашыл санап, «Выбросить Толстого, достоевского, Пушкина с парохода современности» деушілер мен «Қазақтың қара өлеңінің қабырғасын күйретемін», «домбыра ескіліктің дәстүрінен қалған» деп өзеурейтіндердің сан түрі өткен. Соған қарамай, ұлы мәртебелі дәстүр әлі күнге үзілген емес. Уақыт, мезгіл, заман лебіне қарап ол әлі талай жаңарып, жасарып отырады. Ал, жоқтан бар жасап, жаңашылдық танытамын деушілер қатты қателеседі. Әуезханның: «Жаңа әдеби, мәдени ситуация тудыру меніңше, қазіргі таңдағы маңызды мәселенің бірі. …Көне құндылықтардың күші семгенмен, беделі басым» деуінің өзі асылық. Әйтпесе, жаңалық ешуақытта да тазтақырда өнбейді, тіпті, тазтақырдың өзінің құнары бар, ендеше, қандай жаңалық болмасын, ол – ескірген жақсылықтың жалғасы, жаңарып жасарған түрі. Әдебиет тарихында футуризм, акмеизм, адамизм, имажинизм секілді талай-талай ағымдар болып, олардың талай-талай өкілдері өмірден өткен. Бүгінде солардың қайсысы есте қалды?! Қалғандар – дәстүр жалғастырушылар толстой, Достоевский, Есенин, Мағжан, Ілияс, Әуезов секілді алыптар. Өткеннің дәстүрі мен эстетикасын жоққа шығарып, әдебиет пен мәдениеттегі, жалпы өнердегі эксперимент пен стиль шарттылығын насихаттайтын модернизм, постмодернизмді таланты, бойындағы интеллектуалды шығармашылық қуаты сарқылғандар ғана жасайды. Құрастырады (конструкциялайды). Ендеше, «Өнер – өнер үшін» деушілер де солар.. Ал, Әуезхан мен Әлияның мансұқ ететін дәстүрін, дәстүр ғұмыры ұзақтығын уақыт, кеңістік сан дәлелдеп келеді, дәлелдей береді де. Қазіргі батыстық либерализм өкілдерінің мақсат-мүддесі – біздің дәстүрге негізделген сана-сезімімізді «ләззаттану мен тояттану принципіне» жүгіндіріп, ғасырлар бойы қалыптасқан менталитетімізді шайқап, жарымжан ету. Олар қазақтың «сылдырынан былдыры көп қара өлеңі», «қазақтан өзге ешкім білмейтін соғыстары», «60 процентін иранизм, арабизм, монголизмдерден тұрады» деуші Әуезхан секілділердің қолымен от көсейді. Шындыққа келгенде, бұл проблемалар да аталған авторға дейін сан жазылып, алуан-алуан пікірлер қайшылығы арқылы қалыптасқан қасиетті ұғымдар. Егер, Әуезхан қазақтың қара өлеңіндегі, «Қаратаудың басынан көш келедідегі» әлеуметтік-философиялық, айта берді, саяси мән-мағынаны білмесе, әйтпесе, «Сарыағаш сазға біткен секілденіп», не «Сар желіп «Сәулем-айға» салған қандай», «Қуалай соққан қоңыр жел» секілді іші-сырты бірдей сұлу, образды да әуезді сөйлемдерді құлағы естіп, көзі көрмесе, біз оны қалай кінәлай аламыз? Иисус пен Қарасай батырды тілге тиек етіп, Әуезханның соларды салыстыруы – парықсыздық. Салыстыру мен теңеудің, ұқсату мен айтудың да шегі болады. Иисус – әлемдік контекстегі тұлға. Оны жақсы көріп, жек көру туралы әңгіме қозғаудың өзі санаға сыймайды. Ал, енді Нұрболат Масановқа келсек, бұл мәселеде «ешқандай саясатшылдық» жоқ. Бұл жерде ұлттық мүдде ғана бар! Дәстүр үшін ең қауіптісі – жартылай әдебиетші, жартылай мәдениеттанушы, жартылай философ, жартылай ақын, жартылай аудармашы… әрісі со өнердің кәсіпқоры болғандар. Оларға мода ауыстырып, әртүрлі ағымдар туғызу оңай. Оны уақыт, заман талабына сайдыра салу да қиындыққа соқпайды. Олар ғұмыр бойы жаңашыл-төңкерісшілер болып қаламыз деп ойлайтын болуы керек. Не болғанда да бәрі өз кез-кезеңінде болғаны дұрыс. Осындайда есіңе ұлы Гетенің «тот, кто в 20 лет не был «революционером», тот безнадежный сухарь; но тот, кто к 30-ти годам не стал «консерватором», тот – дурак…» дегені түседі екен…
«Қазақ әдебиеті». 21 шілде, 2000 жыл

1984 рет
көрсетілді0
пікір