- Таным
- 05 Наурыз, 2018
Көне эпостың құрылымдық ерекшеліктері
Ерболат Баят, М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты
Эпос – көлемді пішін мен ауқымды мазмұнның жиынтығы. Бір сөзбен айтқанда, әр түрлі сюжеттердің жиынтығы, алуан оқиғалардың қоспасы. Міне осылар белгілі бір пішінді құрауы керек. Тар мағынасында пішін деп отырғанымыз – композиция. Әдебиет теориясы бойынша, пішін мазмұнды, керісінше мазмұн пішінді таңдайды, әрі айқындайды. Екеуі де шығарманың идеясына қызмет етеді. Эпикалық жырлар ауызша жасалып, таралғанымен, ол бәрібір де көркем әдебиеттің үлгісі ретінде қарастырылатыны сөзсіз. Эпос – басы бүтін бір үлкен сюжеттің тұтастығын білдіретін көлемді жанр. Ол сюжет негізінде бір ғана кейіпкердің айналасына топтастырылады және осыған қатысты басқадай оқиғаларға бөлшектенеді. Композиция – эпикалық жырдағы оқиғалардың орналасу тәртібін, сол оқиғаға тікелей қатысты кейіпкерлердің образын берудегі көркемдік тәсілдерді қадағалайды. «Сол себепті эпикалық шығарма композициясы тақырыбына, идеясын, проблеманың қойылысымен, оның шеберлікпен шешілуіне, образдардың орналасуымен олар арасындағы тартыстың дамуына қарай... зерттелінеді» [ 1, 43]. Эпикалық жыр – басы, аяғы бар бір бүтін шығарма. Жырдың басталу үлгісі эпикалық-көркемдік заңдылыққа негізделеді. Бір сөзбен айтқанда, эпикалық жырлардың экспозициясында тұрақтанған шарттылық басым. Әлемдік эпостың көптеген үлгілері сияқты, қазақ жырларының экспозициялық дағдысы бар. Біз эпостың байырғы бастауларының бірі болып саналатын «көне эпостың» композициялық, құрылымдық ерекшеліктерін сөз еткенде, ежелгі мифтерді, ертегілерді ескермей кете алмайтынымыз секілді, одан бергі заманда қалыптасқан қаһармандық, лиро-эпостық жырларға да тән белгілерді салыстыра қарастырамыз. Өйткені, эпостық жырлар стадиялық даму деңгейі тұрғысынан әрқилы болғанымен де, сюжетке, образға, композицияға қатысты ұқсас сарындар басым келеді. Өзге эпостық жырлар секілді қазақтың көне эпосында да композициялық құрылым өз ретін сақтаған. Жырдың экспозициясында жырлаушы адам тарапынан «орындаушылық баяндауға» аз орын беріледі. Эпикалық жырлардағы көркемдік уақытқа қатысты келелі ой білдірген Б. Н. Путилов біз айтып отырған осы «орындаушылық баяндауды» «баяндау уақыты» /повествовательное время/ деп атаған [2, 33]. Жыршы жырдың негізгі оқиғасын баяндамастан бұрын өзі туралы ақпармен тыңдарманын құлағдар етіп кетеді.
...Кеңесін «Құламерген» өлең қылдым, Тыңдаңыз, өңкей абзал шаһзадам. Жазғушы Әбдірахман менің атым, Әр жерге мағлұм болсын жазған хатым. (Құламерген). ...Жүсіпбек қожа сөйлейді, Жамағаттар қолдаса
(Хикаят рисала Мұңлық-Зарлық). Мұндай «орындаушылық баяндау» тәсілі барлық жырларға тән емес. Айталық, «Дотан батыр», «Құбығұл» жырларында негізгі тақырыпқа қатысты жырдың не жайында, кім турасында екендігі, қай заманда болғандығы хақында бірден бастап кетеді.
...Кешегі Ормамбетхан заманында, Өтіпті Құбақанбай жапан түзде. (Дотан батыр). Көк Еділдің бойында, Уәли деген хан болған (Құбығұл).
Эпос қаһарманының туып өскен ортасын, ауыл-аймағын, әлеуметтік тегін баяндау басқа да түркі тілдес халықтардың жырларына тән қасиет. Бұл – эпоста тұрақтанған форма. Алтайлықтардың «Маадай-Қара» жыры осылайша Алтайдағы жырғаулы өмірді, соның иесі алып батыр Маадай-Қараның тұрмыс-тіршілігі, үй-жайы, әйелі – Алтын-Тарга, осы өзен-сулы өлкедегі жеті салалы, алтын бұтақты, күміс жапырақты алып Бәйтерек, оның бұтақтарына қонған жақсылықты, жаманшылықты сезіп, хабар беретін көкек құстары, үш әлемді бақылап отырған мыс бұтақтағы қос бүркіті, жер асты елінің билеушісі Ерлік-би мен қара ниетті аруақтардан /шулмус/ қорғап тұратын Азар, Қазар атты тайғыл төбеттері, бір шеті Айбыстанмен /Жер асты патшалығы/, енді бір шеті Қурбыстанмен /Аспан әлемі патшалығы/ шектесіп жатқан атқорасы түгелімен суреттеледі. Сол сияқты ойрад жырларының экспозициясында Алтай мен Хангайдың сұлу табиғаты айрықша жырланады. Олардың ескілікті нанымы бойынша «Алтай мен Хангайды жырға қоспаса, мадақтамаса, олардың киесі атады -мыс». Мұны «Алтай-хангайн магтаал» деп атайды. Осыған қарағанда, әр халықтың жырлау үлгісіне сай, олардың наным-сеніміне сәйкес, сол халықтың эпикалық жырларының композициялық құрылымы өзінше болып келетіні дау тудырмаса керек. Жырдың негізгі оқиғасын баяндамастан бұрын, «кіріспе сөзбен толғау» алтай, тува халықтарында да бар көркемдік дәстүр. Алтын бұтақты «Бәйтерек» түркі-моңғол халықтарының көне эпосында жиі кездесетін символдық мәнге ие қасиетті ағаш. Ол үш әлемді жалғастырып тұрған «өмір ағашы» іспетті. Ежелгі мифтік түсінік бойынша, ол – жердің кіндігі. Якуттардың олонхосында да адамдар мекен еткен өлкеде «Аал Дууп Мас» деген алып ағаш өсетіндігі, оның тамыры «төменгі әлемге» жетсе, тіні «ортаңғы әлемді» бойлап, күміс бұтақтары «жоғарғы әлемді» көмкеріп тұратындығы тілге тиек болады. Сол сияқты, буряттардың «Гэсэр» эпосында да әлгіндегі әлем ағашы туралы айтылады: «Қасиетті ағаштың тоғыз бұтағы бар еді, Гэсэрдің ерлігі де тоғыз бұтақты /тармақ/ еді, сол ағаштың тіні сұрғылт болса, шырақтары сары жапырақтардай еді» [3, 21,15] Тыңдарманын жырға қайыру мақсатында айтылатын «орындаушылық баяндау» үлгісінде үгіт-насихат та, діни-философиялық астарлы ой да айтыла кететін тұстары кездеседі: «Әуелі сөзді бастайын, ісімді Құдай оңдаса..», «Биссмилла сөздің анасы, күллі сөздің данасы», «қисық ағаш түзелер, тезге салып морласа, Ақыретте сауап жоқ, айтатұғын жауап жоқ, жетім-жесір ғаріпті, кемсініп, оны қорласа... пенденің бақыты ашылмас, маңдайы қалың сорласа... Әйтеуір ажал келеді, тағдыр жетсе бір күні», «Баяғы өткен заманда, дін мұсылман аманда». Мұндай пәлсапалық толғаулы сөз Жүсіпбек қожаның нұсқаларында кездеседі. Аталғандай «орындаушылық баяндаулар» жырлаушы тарапынан, дін исламның әсерімен кейіннен қосылған қоспа екендігі даусыз. Бұл да қазақ жырының өзіне тән композициялық ерекшеліктерінің бірі болып саналады. Көне эпостың экспозициясында негізінде бас қаһарманның әке-шешесі, оның қисапсыз байлығы, ауыл-аймағы, елді мекені туралы баяндалатын әдепкі құбылыс бар. Оның әкесі хан немесе бай болуы шартты. Олардың төрт түлігі есепсіз. Байлығында шек жоқ. Бірақ, ханның немесе байдың ішінде бір зарлы мұң бар. Сөйтсе, ол ұрпақсыз екен. Көптеген жырлардың экспозициясында «баласыздықтың әшкереленуі», «қубас атануы», «баласыздықтың зары» секілді әлеуметтік мәні бар мәселелер жырдың композициялық құрылымында елеулі қызмет атқарады.
Алпыс қатын алса да, Бір перзент болмай бәрінен, Қайғылы болды Шаншар хан (Мұңлық-Зарлық) [4,10]. ...Кәрілікке маталды, «Қу бас хан» халыққа аталды... (Құбығұл) [4,187].
Жырдың басындағы негізгі сюжетке қатыссыз ситуациядағы баяндауда бас қаһарманның ата-анасы туралы хабар беру қазақтың көне эпосында да тұрақтанған бөлшек. Олардың перзентсіз болмауы да заңды емес. Тіпті ұл-қызы көп болуы да мүмкін.
Өзінің Құдай берген дәулеті көп, Қырық ұлы, қырық қызы бар, көңілі тоқ... (Дотан батыр) [4,121].
«Қисса Құламерген» жырында мұхиттың ғазар деген аралында тұрып жатқан Құламергеннің отбасы туралы баян етіледі. Оның Күнайым деген сұлу әйелі, Жоямерген деген ұлы мен Шәрипа атты қызының бар екендігі айтылады. Жырлардың экспозициясындағы бейбіт өмір, қалыпты тіршілік, қозғалыссыз уақыт алда болатын оқиғалардың негізгі алаңы іспетті. Жыршы тыңдарманға үлкен жырдың әлі баяндала қоймаған қат-қабат сюжеттік оқиғаларына қатысатын адамдар туралы мәлімет беріп кетеді. Бұл – композициялық заңдылық, әрі психологиялық мотировка. Жыршы кейіпкерлердің әлеуметтік тегін де ұмыт қалдырмайды. Олар патша, хан, немесе мерген. Көне эпостағы кейіпкердің шаруашылық негізі, әлеуметтік ортасы аңшылықпен күн көрген мерген болады. Эпостағы мерген бейнесі – ертегілік сарыннан, ерте замандағы аңшылық кәсіптен қалған жұрнақ. Көне эпоста мифтік сарын, ескі өмірдің елесі басым екендігі даусыз. «Бұл шығармалардың басты қаһармандары таңғажайып оқиғаларға кездесіп, жердің асты-үстін шарлап, алдына қойған мақсат-мүддесін іске асырудың жолын іздейді, сол үшін бар күшін сарп етеді. Құламерген мен Жоямерген арамдыққа, зұлымдыққа қарсы тұрып, жарқын өмір үшін бел буып, күреске шығады» [5, 64]. Әдетте көне эпоспен салыстырғанда, қазақтың батырлық жырларының денінде эпос қаһарманының әке-шешесін, ел-жұртын, туып-өскен мекенін, сән-салтанатын, ағыл-тегіл байлығын, ақтылы қойын, алалы жылқысын, мыңғырып жатқан қисапсыз малын суреттеу кең көлемде жырланады. Бір сөзбен айтқанда, көне эпоста эпикалық баяндаудың шарттылығы кемшін. Ол ертегілік сипатқа жақынырақ. Айталық, «Қобыландыда» (барлық нұсқалары), «Алпамыста» (барлық нұсқалары), «Құбығұлда» (Н.Байғанин нұсқасы), «Қарабекте» (Бітімбаев нұсқасы), «Шора батырда» (Дибаев нұсқасы), «Ер Сайында» (Радлов, Байтұрсынов нұсқалары) батырдың руы, әлеуметтік тұрмыс-тіршілігі, туған-туыстары да тегіс айтылады. Жырдағы оқиғалардың орналасу тәртібі бойынша, байланыссыз ситуация өрбімек емес. Экспозициядағы тыныштық қалып бұзылады. Қозғалысқа түседі. Алда болатын оқиғаның себебі айтылады. Жырдың соңында, соның салдары белгілі болады. Қазақтың көне эпосындағы оқиғаның байланысы өте тосын жағдайға байланысты болып келеді. Ешкім күтпеген жағдайға тап болады. Айталық, «Мұңлық-Зарлық» жырында баласыз өтемін бе деген Шаншар хан елге жар салып, бір ұл, бір қыз тауып беретін қалыңдық іздеп, соған кепіл берген Жәудір шалдың жалғыз қызы Қаншайымға үйленуімен байланысты болса, «Қисса Құламергенде» Құламергеннің әйелі Күнайымның алтын шашының дарияға ағып, оны падишаның көруі, содан, ғашық болуы арқылы көрініс табады. Құламергеннің басынан өткен сан қырлы оқиғалардың байланысы кейінірек баяндалады. «Патшаның жүз палуаны ұйықтап жатқан Құламергенді байлайды. Бұл – эпикалық шығарманың сюжеттік байланысы. Осы сәттен бастап отбасына төнген қауіп-қатерді сезген Құламерген іс-әркетке көшіп, белсенді тұлғаға айналады» [4, 314]. Адамзат дамуының тым ерте кезеңінен хабар беретін қазақтың көне эпосының бірі «Қисса Дотан Құбақанбайұлы». Елсіз айдалада өмір сүріп жатқан Құбақанбайдың қырық ұлы, қырық қызы басқа елді іздеп шығып, тоғайда түнеп жатқанда, жалмауызға кездесуі, оның шартына келісуі Дотан батырдың алда көретін, бастан кешетін сан түрлі қатерлі өткелдеріне себеп болады. Бір сөзбен айтқанда, Дотан батыр Күнікей сұлуды жалмауыздың тапсырмасымен оның қойған шарты бойынша іздеп шығады. Композициялық мұндай байланыс қазақтың классикалық, ғашықтық дастандарында жоқ. Онда бас қаһарман өз еркімен іздеп шығады. «Құбығұл» жырында ерте есейген Құбығұл түсінде бір сұлу қыз көріп, соны іздеп аттануы осы классикалық жырлардағы оқиғалық байланысты еске түсіреді. Алайда, «түс көру» – көне мотивтің бірі. «Ал, түс көрген кейіпкер белсенді әрекетке, іс-қимылға көшеді, демек сәуегей түс кейіпкер әрекетінің себебі (мотировка) болады, көптеген оқиғалар кейіпкер түс көргеннен кейін ғана орын алады, демек бұл типтегі түс сюжеттің әрі қарай қозғалып дамуына себеп болады, яғни, динамикалық қызмет атқарады» [6,192]. Көне эпостың композициялық құрылымы мейілінше таңғажайып оқиғаларды жарыстыра беруге бейімді. Бірінен-бірі туындап жататын әртүрлі ситуацияларды тіркестіре берудегі композицияның атқаратын қызметі айрықша. Бас қаһарманның айналасына топтасқан кейіпкерлердің іс-әрекетінен туындайтын оқиғалардың жиынтығы эпостың сюжеттік қабаттарын құрайды. Жыр композициясы бас қаһарманды бір оқиғадан аман сау өткізіп, келесі бір оқиғаның ортасына апарып тастайды. Батырға кейін шегінерге жол жоқ. Оның барлық іс-әркеттері негізінде өрбу, даму үстінде болады. Көне эпостың кейіпкеріне адам сенгісіз, таңғажайып оқиғаларды басынан өткеруге тура келеді. Сюжеттің дамуы белгілі бір шегіне жетуі керек. «Мұңлық-Зарлық» жырында алтын айдарлы бір ұл мен бір қызды дүниеге әкелген Қаншайым қастандықтың құрбанына айналады. Мыстанның кесірінен «бала емес, иттің қос күшігін тапты» деп жала жабылған Ханшайым иен аралға аластатылса, екі баласын мыстан суға лақтырады. Ғайып ерен қырық шілтеннің жебеуімен екі бала аман қалады. Ол екеуіне Мұңлық және Зарлық деген есім береді. Жырдың композициялық құрылымындағы толық бір сюжет осылай аяқталады да, одан әрі қарай алпыс қатынның айтқанына көнген мыстанның оларды өлтіру мақсатында келіп Мұңлыққа ағасы Зарлықты Күлмес ханның еліне жіберуі туралы азғырумен уақытша түйінделеді. Осылайша дамыған оқиға ендігі жерде Зарлықтың алпыс күндік алыс сапары жайында баяндайды. Күлмес ханның қызы Құралайды қара дәуден құтқарған Зарлық отыз күн ойын, қырық күн тойын жасап үйленеді. Бұл – жырдағы оқиғаның шарықтау шегі. Әдетте көптеген жырларда бұл ситуация жырдың финалы болып келеді. «Қисса Құламерген» жырында ертегілік сарынның мол кездесетіні белгілі. Ең әуелі әкелі-балалы екеуінің ерлігі елі-жері үшін соғыс емес, отбасын жауыз күштерден қорғау, адам баласының тылсым дүниенің иесі жауыздарды жеңіп шығуы. Сонымен бірге, тақырыптық идеясы жұбайлық некені дәріптеу, қалыңдық үшін күрес. Осы сюжет барлық халықтардың көне эпосында сақталынған. Қазақ ауыз әдебиетінде «Құламерген» атты ертегі және қарақалпақтарда жыр бар. Олардың арасындағы айырмашылық туралы Р. Бердібаев, Б. Әзібаева айтқан [4, 319]. Жалпы, қазақтың эпикалық жырларының композициялық құрылымы біртектілеу болғанымен, өзара байланыста. Арғы тіні бір. Т. Сыдықов былай дейді: «Қазақтың эпикалық шығармаларының композициясы жайына зерттеу жасағанда, уақиғаларды баяндау, сипаттау және сөйлету тәсіімен суреттелінетіндігін көрсетеді. Баяндау тәсілі көбінесе шайырдың, бақсы-жыраудың өз сөздері арқылы беріледі. Сипаттау тәсілі дастандағы кейіпкерлердің іс-әрекеттерін, түр-түсін кескіндеу арқылы беріледі. ...Батырлық жырлардың композициялық құрылысы өзінің пайда болуы жағынан халық ертегілерінің сюжет құрылысымен байланысты келетіндігін де көрдік. ...Әдетте эпикалық туындының басталуы да, аяқталуы да ақын, жыршы сөздерімен беріліп отырады» [5, 90]. Бұл арада ертегілерден беріректегі көне эпостың сарыны, құрылымдық негізі қаһармандық эпосқа арқау болды десе тіпті де жөн болар еді. Қазақ эпосының композициялық ерекшеліктерінің бірі әрине қайталаулардың орын алуы, керек жерінде жыршының атынан айтыла кететін мақал-мәтелдер, діни-насихатшылдық тіркестер, афоризмдер болады. Мұндай қоспалар оқиғаны неғұрлым түсінікті етіп, оның бояуын қалыңдатып, композициялық құрылымды ыңғайына келтіру үшін қажет. Қорыта айтқанда, қазақтың эпикалық өзге жанрлары сияқты көне эпосындағы барлық оқиғалар тізбегі композициялық заңдылыққа бағындырыла отырып, өзінің байырғы мифтік, ертегілік қалпын сақтаумен бірге белгілі мөлшерде қаһармандық сарынды да бойына жинақтаған деуге болады.
Пайдаланылған әдебиеттер: 1. Атымов М. Идея және композиция. – Алматы: Ғылым, 1970. – 228 б. 2. Путилов Б. Н. Героический эпос и действительность. – Л, 1988. – 223 с. 3. Гэсэр. – Улаанбаатар: УХГ, 1986. – 209 х. 4. Бабалар сөзі: Жүзтомдық. Көне эпос. Т. 52. – Астана: Фолиант, 2008. – 349 б. 5. Қазақ фольклорының поэтикасы. –Алматы: 2001. – 221 б. 6. Әзібаева Б. У. Қазақ эпосының сюжеттері. – Алматы, 2014. – 565 б.7700 рет
көрсетілді0
пікір